вівторок, 11 липня 2023 р.

Lego – конструювання як засіб моделювання навколишнього світу

ПЛАН РОБОТИ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Провідна педагогічна ідея: сприяти формуванню нових векторів освітнього напряму «Дитина в сенсорно - пізнавальному просторі», «Мовлення дитини». Розвивати сенсомоторні навички, досліджуючи просторове розміщення ЛЕГО - деталей, їх форму, колір, величину, співвідношення частин, спираючись на завдання трьох рівнів складності. Сформувати стійкі поняття про конструювання української абетки та її практичне використання в освітньому процесі дошкільників. Обґрунтування актуальності та перспективності педагогічної ідеї В останні роки набуло актуальності конструювання з ЛЕГО-конструкторів. Державний стандарт дошкільної освіти спонукає до реалізації освітніх напрямів з використання цеглинок конструктору ЛЕГО. Конструктори ЛЕГО – це цікавий матеріал, що стимулює дитячу фантазію, уяву. Дуже важливим є позитивний вплив конструювання на оволодіння загальними способами дій у різних видах діяльності, зокрема на розвиток і вдосконалення зорово-моторної координації. Діти вчаться планувати свою діяльність для досягнення певної мети, аналізувати, діяти самостійно, виконувати завдання до кінця, долаючи труднощі різного характеру, оволодіваючи прийомами виконання практичної діяльності. Навички, отримані під час взаємодії з цеглинками, сприяють моральному вихованню дітей. Вони вчаться поважати дорослих та товаришів, ділитися матеріалами, допомагати один одному, вирішувати проблемну ситуацію спільними зусиллями. Усе це свідчить про величезні потенційні розвивальні можливості конструктивної діяльності. Конструктивна діяльність напряму не залежить від навичок раннього читання, хоч і має великий вплив на розвиток дрібної моторики рук дошкільників. Можливість поєднати конструктивні здібності із довільним засвоєнням букв української абетки та навичок довільного читання і є провідною метою цієї педагогічної ідеї. Науково-теоретична база досвіду Конструктивна діяльність - це практична діяльність, спрямована на одержання певного, заздалегідь задуманого реального продукту, відповідно до його функціонального призначення. Це продуктивний вид діяльності, в якій відбувається різнобічний розвиток дитини. Свою роботу я розпочинала із ознайомлення з Програмою розвитку конструктивних здібностей дітей дошкільного віку «ЛЕГО-конструювання» та планую її використовувати і надалі. Рецензенти: Ястремська Л. В., Машовець М.А. Схвалено до використання у дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільноїпедагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (протокол засідання комісії № 4 від 22. 10. 2010) Автор Пеккер Тетяна Володимирівна, М. А., Голота Н. М., Терещенко О. П., Резніченко І. Ю. Програма «ЛЕГО-конструювання» призначена для організації освітньої роботи з розвитку конструктивних здібностей у дітей 3 – 6 років засобами наборів конструктора LEGO та може бути використана педагогами центрів гурткової роботи, вихователями дошкільних навчальних закладів, а також усіма зацікавленими особами. «Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти), нова редакція». Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. №33 Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (оновлена) (відповідно Базового компоненту дошкільної освіти) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України №1/11-4960 від 23.07.2020р. ЛЕГО - ЧИТАЙЛИК ПОДІЛ БУКВ ЗА КОЛЬОРАМИ ЦЕГЛИНОК КОНСТРУКТОРУ ЛЕГО Жовтий колір цеглинки – А, О, У, І, И, Е, Ї, Є, Ю, Я Червоний колір цеглинки – Б, В, Г, Д, ґ, К Зелений колір цеглинки – Ж, З, Й, Л Синій колір цеглинки – М, Н, П, Р Оранжевий колір цеглинки – С, Т, Ф, Х Голубий колір цеглинки – Ц, Ч, Щ, Ш, Ь Для використання з дітьми молодшої групи

понеділок, 17 квітня 2023 р.

LEGO - КОНСТРУЮВАННЯ ЯК ЗАСІБ МОДЕЛЮВАННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ

 Опис досвіду роботи педагогічної діяльності з питання

«LEGO – конструювання    як засіб моделювання навколишнього світу»
(2022 - 2023 навчальний рік)

Провідна педагогічна ідея досвіду: сприяти формуванню нових векторів освітнього напряму "Дитина в сенсорно - пізнавальному просторі". Розвивати сенсомоторні навички, досліджуючи просторове розміщення ЛЕГО - деталей, їх форму, колір, співвідношення частин, спираючись на завдання трьох рівнів складності.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
             
В останні роки набуло актуальності конструювання з ЛЕГО-конструкторів. Державний стандарт дошкільної освіти  спонукає до реалізації освітніх напрямів з використання цеглинок конструктору ЛЕГО. 
Конструктори ЛЕГО – це цікавий матеріал, що стимулює дитячу фантазію, уяву. Дуже важливим є позитивний вплив конструювання на оволодіння загальними способами дій у різних видах діяльності, зокрема на розвиток і вдосконалення зорово-моторної координації. Діти вчаться планувати свою діяльність для досягнення певної мети, аналізувати, діяти самостійно, виконувати завдання до кінця, долаючи труднощі різного характеру, оволодіваючи прийомами виконання практичної діяльності. Навички, отримані під час взаємодії з цеглинками, сприяють моральному вихованню дітей.  Вони   вчаться поважати дорослих та товаришів, ділитися матеріалами, допомагати один одному, вирішувати проблемну ситуацію спільними зусиллями. Усе це свідчить про величезні потенційні розвивальні можливості конструктивної діяльності. 

Науково-теоретична база досвіду
  Конструктивна діяльність - це практична діяльність, спрямована на одержання певного, заздалегідь задуманого реального продукту, відповідно до його функціонального призначення. Це  продуктивний вид діяльності, в якій відбувається різнобічний   розвиток дитини. Свою роботу я розпочинала із ознайомлення з Програмою розвитку конструктивних здібностей дітей дошкільного віку «ЛЕГО-конструювання». 

Рецензенти: Ястремська Л. В., Машовець М.А.

 Схвалено до використання у дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної

педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти МОН України

(протокол засідання комісії № 4 від 22. 10. 2010)

 Автор Пеккер Тетяна Володимирівна, М. А., Голота Н. М., Терещенко О. П., Резніченко І. Ю.

Програма «ЛЕГО-конструювання» призначена для організації освітньої роботи з розвитку конструктивних здібностей у дітей 3 – 6 років засобами наборів конструктора LEGO Education та може бути використана педагогами центрів гурткової роботи, вихователями дошкільних навчальних закладів, а також усіма зацікавленими особами.

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти), нова редакція.

Затверджено 

наказом Міністерства освіти і науки України

від 12.01.2021 р. №33

Результативність впровадження досвіду
    Завдяки проведенню занять з ЛЕГО-конструктором у дітей формуються уявлення про сенсорні еталони, технічні навички конструктивної діяльності, навички орієнтації у просторі та на площині, діти отримують можливість експериментувати з деталями та їх оригінально використовувати у різних видах діяльності. Такі вміння і навички спрямовані на
- розвиток у дитини дошкільного віку інтелектуальних, творчих здібностей;
- стимулювання інтересу та бажання до навчання, дієвий фактор впливу на віру в себе у свої можливості.
Використання ЛЕГО - конструктору в освітньому процесі дозволяє підвищити рівень комунікативної компетентності дітей, утримувати інтерес, створює умови для підвищення емоційного до змісту навчального дидактичного матеріалу.
Матеріальна база
Матеріальною базою для реалізації програмових завдань є розвивальні набори цеглинок конструктору LEGO, набори "Шість цеглинок", які були придбані на кожну дитину, а також дрібні деталі конструкторів на різну тематику, а саме: тематичні набори типу DUPLO —  «Будинок», «Свійські та дикі тварини»,«Динозаври», «Транспорт», «Місто» а також набори пластин і цеглинок DUPLO; тематичні набори типу SYSTEM — «Тематичні композиції», «Місто», «Транспорт».
Взаємодія дітей з різними видами конструкторів — це ознайомлення з навколишнім світом, поглиблення знань про довкілля, дослідження, розвиток мислення та мовлення, навчання розмірковувати, робити висновки, доводити власну точку зору, брати участь у діалозі, співпрацювати з однолітками в парі, групами, що спонукає до розвитку та вмінь спілкуватися.
 На основі використання цеглинок конструктору я створила 36 дидактичних ігор, що є авторськими розробками та мають спрямування на всі види діяльності дітей. Також розробила декілька лепбуків з наповненням. 
Також розроблені конспекти різних видів занять на всі вікові групи та конспекти з конструювання на навчальний рік. Така стійка матеріальна база допомагає протягом року розвивати компетентність дітей та здатність дитини діяти в різних життєвих ситуаціях обдуманно, логічно та цілеспрямовано.
Під час організації діяльності дітей з конструювання,  застосовую  такі методи розвитку з конструкційних і творчих здібностей, як:
● навчання дітей конструювання через дію;
● самостійні дії з конструктором;
● закріплення власного досвіду;
● складання конструкцій за вказівкою вихователя;
● створення та обігравання конструкцій самостійно;
● опис своїх дій під час обігравання;
● аналізування та оцінювання побудованої конструкції;
● обігравання конструкцій: у парі з товаришем, підгрупах;
● спільні дії з товаришем за домовленістю;
● розв’язання різних життєвих ситуацій з метою засвоєння соціальних ролей.
Створюючи розвивальне середовище, я забезпечую  кожній дитині свободу розвитку, запорукою якого є докладання дитиною власних зусиль та бажання до досягнення результату в будь – якій діяльності.  Я  прагну, щоб радість від ігрової діяльності поступово переросла в радість навчання та діти отримали задоволення від дії з конструктором. У груповій кімнаті створено відповідне розвивальне середовище. В наявності зручні дитячі столи, де можуть вільно працювати одночасно шість дітей, або організувавшись в трійки чи пари. Також  на підлозі розташований килимок, на якому діти мають можливість працювати під час самостійної діяльності. Набори LEGO розміщені на полицях в спеціально обладнаній шафі, що має вільний доступ всім діткам. Мікрометодкабінет насичений дидактичним матеріалом, картками та цікавим обладнанням для використання цеглинок конструктору ЛЕГО,